Het tij zit ons mee, dus we kunnen vroeg de haven van St. Helier uit, er staat voldoende water boven de sil. We gaan anderhalf tot twee uur stroom tegen hebben, de wind komt voor ons uit de verkeerde hoek voor het eerste gedeelte van de tocht, maar we willen toch gaan. Het is de enige dag waar de voorspelde wind max 4 tot 5 Bft. zal zijn en de rest van de komende week is dat duidelijk anders: windkracht 6, 7, 8, en als het doorgaat wordt het a.s. zaterdag een 9 met vlagen tot 11 Bft. We zijn dan liever op Guernsey, is net even meer te zien en een goed uitvalspunt om naar Herm of Sark te gaan.
Als we de haven uit zijn en richting west gaan, blijven we dicht onder de kust, daar loopt een vaargeul die we willen gebruiken, zodat we eerder aan de westpunt van Jersey uitkomen. Van daaruit kunnen we waarschijnlijk het zeil hijsen als de wind noordwest blijft.
Bokkig tegen de golven in gaan we toch een knoop of 5 en dat willen we proberen te houden, zodat we op tijd zijn om de stroming aan de westkant van Jersey niet tegen te krijgen en vervolgens de stroming richting Guernsey mee te krijgen.
De Ellya stuitert af en toe op de golven en komt met een dreun neer. Dat hebben we wel eens gehad met de Sambucca, maar dit klinkt toch anders: metaal heeft een andere klank.
Bij de westpunt aangekomen trekken we nog even door, zodat de wind beter in het zeil gaat vallen. Het is heel erg aan de wind, maar wel heel plezierig omdat het schip niet zo gaat rollen op de toch wel hogere golven die uit het westen aan komen denderen. Ook met die golfhoogte is het toch rekening houden, zijn we op het wad niet zo gewend.
In de verte zien we Sark al liggen, maar het duurt eindeloos voor we in de buurt zijn. Om dan vervolgens eindeloos er onderdoor te gaan, op gepaste afstand ,om de daar aangegeven rommelige zee te vermijden. Die ervaring hebben we bij Saint Malo opgedaan en is ook weer zo iets wat je onderweg leert in te schatten als het weer toch niet heel rustig is.
Inmiddels hebben we duidelijk wat stroom mee, gaan een anderhalve knoop harder en zeilen zo op de zuidoost kant van Guernsey af. We moeten vrij zuidelijk blijven om de rotsen van Herm te vermijden, de kardinalen zijn moeizaam te vinden. Soms is een plotter toch wel heel fijn: zie je ze niet op het water, dan zie je ze toch op je scherm en kun je er ruim omheen varen.
We zijn op tijd bij ‘The Great Bank’, een ondiepte vlak voor de zuidoost kant van Guernsey om de stroom nog mee te hebben. Ben je te laat dan staan er 4 knopen stroom tegen, dat vermijden we dus liever.
Met de zeilen op varen we tot vlak voor de haven, het invaren gaat op motor.
Cees neemt contact op met de havenmeester en die komt naar buiten varen om ons een plek aan de isolatie steiger te wijzen. Het aanleggen gaat wat ruw omdat de wind de boot een flinke zet geeft naar een te passeren boot: ook van Nederlanders. Een flinke dot gas, gevolgd door een fikse achteruit legt de boot tegen de steiger, met de voorpunt nog net niet in de steiger. De schipper doet het toch maar even, aan mij is dat nog lang niet besteed. Ik ga wel op rustig water oefenen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten