Tja, gelukkig veilig en wel de haven ingesleept door de reddingsboot. Na de papierwinkel afgehandeld te hebben komt de rekening die we meteen meekrijgen: live saving is free, to rescue your property has to be paid for. Oké is fine with me. Volgende dag de verzekering gebeld (Kuiper Verzekeringen) hoe we hier mee omgaan? Gelukkig dekt de verzekering dit omdat erger is voorkomen. Geen eigen risico, wel 10% vermindering in no claim. Dat is dan zo.
Meteen visitekaartje gekregen van de kapitein van de rescueboot van een monteur die direct hier achter de haven zit. Om 8.30 uur gebeld en 9 uur was hij al aan boord.
Op het eerste gezicht was er niets te zien. Kraakheldere filters. De bakboordmotor startte meteen en bleef lopen, ook met gas geven. De stuurboordmotor startte min of meer en haperde direct, klonk als een roestige ketting die in een ketel rondgeslingerd werd. Na demontage van de slangen bleek dat er sliertjes in de slang zaten die de boel hebben verstopt. Dieselbacterie dus. Het aantal vlokken in de tank zelf was niet veel. Maar door de heftige bewegingen genoeg om opgezogen te worden en daarbij: de huidige “dieselkwaliteit” is niet die van 10 jaar geleden. Nu bleek dat het ook zelfs het diesel geschikte NBR rubber aanvreet!!!!
Rubber brokkelde gewoon af, en ook daarvan dreven er een paar stukjes in de tank . De monteur vermoed dat misschien daardoor mede de toevoer geblokkeerd geweest kan zijn. (De ene motor was de betreffende avond helemaal niet meer te starten, de andere uiteindelijk wel maar hield het voor gezien na een minuut lopen. Opmerking Sam) Gelukkig kun je overal vrij goed bij komen (zeer relatief, wij hadden nooit in de bank kunnen klauteren, naast de tank, door het gat in de bank. Tevens zag ik de monteur op zijn kop een meter diep in bank en tank hangen om ook het laatste hoekje schoon te kunnen maken. Opmerking Sam)
Demontage van mangat en de rest (100 liter) diesel is uit de tank gezogen. De tank is meteen schoongespoten en weer leeggezogen. Voor het laatste restje moest de punt zakken; geen ballast, dus dan maar inventief het anker onder de bolder gezet en de punt naar beneden gelierd :-)
De monteur was supergoed. Rubbers zijn ook compleet vervangen, de voorfilters schoongemaakt, de slangen uitgezogen. Dan met 2 jerrycans 40 liter diesel gehaald (2 x mijn pasje werkte dus niet) . Met vacuümpomp de diesel door de voorfilters getrokken en daarna de bij de motorfilter ontlucht. Volvo-seal (schroefasafdichting) meteen ook nagekeken, maar zogenaamde boertje was niet nodig, geen lucht aangezogen in de heksenketel, ook een geruststelling. Voor mij mooi om met de monteur mee te kijken welke handigheidjes hij heeft bij deze voor mij nieuwe motoren. Maar de basis is hetzelfde als bij de Ford Lehman en de Sole die we hadden op onze vorige boten.
Dan de bb motor gestart, meteen mooi lopen, ook met gas in z’n vrij. De sb motor “hikte” even en daarna liep deze als een zonnetje.
Even laten lopen en de monteur stelt voor direct om de hoek te gaan tanken. Met maar 40 liter diesel staan de aanzuigpijpjes maar net onder het vloeistofniveau , dus vraag ik niet eerst nog 20 liter halen? Nee, moet kunnen volgens hem. Klinkt oké, maar ik wil niet zo meteen stuurloos in de haven de drijven :-) Mayday, mayday, mayday, we are in the harbour of zoiets. Maar het gaat inderdaad goed en omdat mijn pasjes niet werken, schakelt de capitainerie (havenmeester) de pomp vrij en kunnen we de slang 4 meter laten zakken en tanken 200 liter. Heerlijk gevoel. Betalen en we mogen (na een knipoog met de havenmeesteres) nog een paar dagen aan de mooie langsteiger liggen. Lekker dichtbij het havengebouw en prima voor onze afmeting in plaats van die mini vingersteigers. Het terugvaren ging ook zonder probleem en de rekening na twee dagen werk viel mij ook best wel mee. Goed is te weten dat het allemaal zeer goed is nagekeken, schoongemaakt en waar nodig gerepareerd.
Het kan iedereen overkomen, de dieselpest is ondertussen een echt probleem geworden, zeker in de botenwereld. In ons geval, ondanks prima keuring en expliciet vragen bij de vorige eigenaar die hier nooit last van had in de 10 jaar dat zij zijn gevaren, is het ons overkomen op een stukje water waar het echt niet prettig was.
Ooit eerder met de Sambucca een verstopte dieselleiding gehad door roest in de tank, maar dat was op een (druk) bevaren riviertje in Friesland, windstil, waar we met een laatste poging tot starten, nog heel even motor hadden. Dat was genoeg om richting aanlegplaats te komen. Maar dat zat er nu toch echt niet bij.
Onze tip: Kijk echt in de tank hoe de diesel eruit ziet als je een boot koopt. We gooien er nu een additief bij als bacterie bestrijder, maar ook dat is geen 100% garantie. Wees extra alert, zeker als je op de rivieren vaart of zoals hier met enorme getijdestromingen te maken hebt en veel passages tussen de rotsen door gaan.
En kijk na 5 jaar alle pakkingen op de tank na, of deze nog in orde zijn. Voorkomen is beter als genezen. Better safe as sorry zoals de Engelsen zeggen.
Goede en behouden vaart iedereen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten