Inderdaad om 4 uur reeds op. Alles stikdonker buiten, gelukkig wel droog. Water koken, thee + koffie en ontbijtje.
Boot vaarklaar maken. Check: elektrokabel binnen, anodes binnen, grootzeil hijsklaar, navigatieelectronica aan, navigatieverlichting aan, reddingsvesten, hoofdlamp, schijnwerper……….Dan afspreken hoe we wegvaren: we laten de spring staan en ik draai de kont weg om daarna achteruit te varen en vooruit de haven uit. Alle andere landvasten kunnen alvast aan boord. Oh ja, eerst de motoren starten (goed idee!)
Wegvaren lukt prima, bakboord uit en netjes tussen de havenhoofden blijven. Op de plotter staan al een paar waypoints om op af te sturen, wel zo makkelijk in het donker. Buiten de pieren liggen de werkschepen reeds vol verlicht te wachten. Ook dat is best verwarrend. Om het knipperlicht bootje varen we nog heen, dan stuurboord richting noorden en rollen de genua uit. Eerst even behoudend varen tot het iets lichter wordt. Het blijft wel heel mooi zo vroeg eruit te gaan en het langzaam licht te zien worden met de mooiste roodkleuren aan de hemel.
Dan het grootzeil erbij en genieten van weer een hele mooie vaardag.
Daar je hier behoorlijk met tij en getijden toemaken hebt toch laatste stuk motor bij. Voor de haven gaan de zeilen weer naar beneden en we varen Boulogne in schemer naar binnen. Maar voordat je in de haven zelf bent is het alweer donker. Feestverlichting op de kade helpt ook niet echt om je te oriënteren.
De tekeningen en plotter zijn duidelijk, maar in het donker ziet alles er weer net even anders uit. Oh ja, we willen hier ook tanken dus doen dat eerst, kunnen we morgen meteen weer verder. Wij varen tot het einde door, verder durven we niet omdat het daar ondiep is en vanwege eb wordt er gespuid. Dus draaien, dat gaat mooi makkelijk met twee motoren en we meren af aan een mooie langsteiger, easy. En wit van de meeuwenschijt……….
Geen opmerkingen:
Een reactie posten