Goed plannen is nu extra belangrijk want er komt weer een beruchte kaap aan: Cap Gris Nez
Sam heeft heel veel respect voor kapen gekregen na de ronding van Cap La Hague.
Opvallendste is dat laagwater en hoogwatertijden niet betekenen dat ook de stroming die kant uitgaat. Heel apart om te zien en om rekening mee te houden. Daar het hard stromen kan, wil je die wel graag mee hebben. Gelukkig komt de wind uit het zuiden, betekent geen stroom tegen wind condities(steile golven). Daarbij is onze stromingskaart getij met HW Dover. Dus voor ons in Frankrijk + 1 uur later. M.a.w na veelvuldig gereken zijn we eruit. Uiterlijk 10 uur gaan. Dit hebben we natuurlijk de vorige avond al gedaan, moe als we zijn, maar is gewoon heel belangrijk. En we willen graag een paar grote afstanden afleggen om voor de storm komt in een grotere stad te zijn of misschien zelfs in Zeeland…….
’s Morgens vragen we ons af waar het tankstation is. Tanken is beter voor de gemoedsrust. Met veel wind hoeft het niet perse, maar we willen de coastguard niet nog eens oproepen. Een behulpzame Fransman die met een Scheldeschouw onderweg is van Biddinghuizen naar S.Malo gaat met me mee. Oeps, iets anders als in de plattegrond en veel te klein en ondiep voor ons. Maar, we hebben een 20 liter jerrycan aan boord, 5 x lopen is ook 100 liter. De Fransman biedt zijn 3 x 10 liter jerrycans aan. Heeft hij 2 dagen ervoor net gevuld. Ik kan ze leegmaken en daarna weer vullen aan de pomp. Prima deal. Dan komt de havenmeesteres, vraagt wanneer wij weggaan. Na het tanken zeggen wij. O.K. Dat doe ik ook. Blijkt dat je niet zelf met bankpasje tanken kan, maar dat de havenmeester dat doet.
Na alles geregeld te hebben varen we zoals gepland om 10 uur de haven uit. In de voorhaven grootzeil omhoog. Dan eerst voorbij de buitenste pier, grotendeels onder water! Buiten een aantal Fransen voor laten die doen alsof de hele wereld alleen van hun is. Dan ook nog een Hollander die precies voor je overstag gaat. Ja, idd. Sam staat aan het roer :-)
Wel een rot koers, plat voor het lapje met rare golven. Dit blijft zo tot de kaap. De boombrake doet z’n werk goed als soort van bulletalie en we zijn blij dat we dat touw vervangen hebben. Bij de kaap is het iets onrustiger maar zeer goed te doen. Dan kunnen we onze koers verleggen richting Nieuwpoort. Genua uitrollen en gaan. 12 tot 15 knopen wind, stroom mee en we lopen ruim 8 tot zelfs 9 knopen. Het gaat fantastisch. Een franse zeilboot probeert ons in te halen, gaat heel schuin.
Heel trots kan ik vermelden dat hij heel lang nodig had. Mooi om te zien en te ervaren hoe goed ons bootje zeilt! Tussendoor heel even twee nieuwsgierige zeehondenkopjes en een paar dolfijnvinnen.
En ook heel blij met onze plotter met de ais zender/ontvanger. De vrachtschepen varen best snel en zo kunnen ze jouw zien en wij ook met welk schip je te maken hebt!
Het is zo helder dat je de zon kan zien schijnen op de krijtrotsen van Dover. Heel apart om die zo te kunnen zien! Natuurlijk ook weer zeer mooie zonsondergangen, we krijgen er niet genoeg van. We komen aan in het schemer bij de staketsels. Dat zijn de typisch Belgische open pieren. Zeilen naar beneden en langzaam invaren.
Ja, we zitten nu dus alweer in België. Gastenvlag wordt weer gewisseld.
Het wordt snel donker. Links en rechts zie ik de meeuwen op het slik zitten, zo ondiep is het hier dus. Goed midden vaarwater aanhouden. Dan komt er een versmalling, er wordt ook nog een brug gebouwd………. en bij de afslag naar de jachthaven lijkt het erg ondiep en smal. Spannend en gespannen op de dieptemeter kijkend, sturen we extra langzaam op het rode en groene lichtje af . Het gaat goed en na de tweede vrije steiger draaien we om en leggen aan. Vreemd, bij de buurboot zitten ze binnen , maar komen niet kijken of helpen en als ik iets later met hoofdlamp over dek loop gaan meteen de jaloezie dicht……….
Sam maakt snel een lekkere chili klaar. Dan de planning voor morgen. Gaan we Vlissingen halen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten