zondag 10 september 2023

Harlingen - Helgoland, augustus, september 2023

We zijn weer aan boord in Harlingen.

De afgelopen no boot weken zijn we met die tent naar het oosten gereden. Ook heel mooi: DDR, de Harz, Polen, TsjechiĆ« , Tatragebergte enz. 

De bimini is ook klaar en de zonnepanelen zitten er reeds op. Alleen moest Sam nog even de draadjes correct aansluiten; oeps......

 

Vrijdag test uurtje op het kanaal gevaren. Eerste indruk is prima, stuurt zelfs beter en gaat iets harder:       7 knopen met 3000 toeren.
Maar we blijven nog een weekendje liggen. Maandag worden eindelijk mijn hangmatogen bevestigd. Dat wordt mijn favourite plek.



We gaan eerst naar Leeuwarden, daar komen zus en zwager even op bezoek. Ze hebben de Ellya wel op het Noordzeekanaal gefotografeerd, maar zijn nog niet aan boord geweest. Altijd weer beregezellig en lekker uit eten hoort er ook bij. De volgende dag door straatjes gelopen die we nog niet kenden en natuurlijk even bij slijterij “Jelle” langs.

Dan door richting  Dokkum, helaas alles op de motor, wel goed om even te testen. Kort voor Dokkum is er mooie plek voor ons aan een Marrekrite vrij. Prima, genoeg voor vandaag, morgen verder.
's Avonds komt de maan schitterend tevoorschijn en 's morgens kruipt de nevel over de weilanden met een opkomende zon, schitterend:





 

In Dokkum onder de molen even afgemeerd om naar de echte bakker te gaan. Dan door naar  het Lauwersmeer. We hebben geluk, achter de Stropersplaat is nog plek aan de Marrekrite. Heerlijk plaatsje om te liggen. De volgende dag kano opgepompt en even uitgeprobeerd. Prima ding.

 



Dan belt Peter waar we liggen, ze hebben een Valkje gehuurd, maar er is zo goed als geen wind. We kunnen elkaar s middags treffen bij Oostmahorn, leuk elkaar weer te zien. Helaas, bootje wordt gecanseld en we zien elkaar niet. We pakken de kano weer in en varen naar de Robbengatsluis. Daar staat een bord met waarschuwing voor extra veel stroming ivm. een defect in de sluisdeur, dus eerst achter zeer goed vastmaken. O.K. Zelfs voor de deuren open gaan stroomt het behoorlijk en ga ik eerst maar veilig achteruit. Dan varen we de sluis binnen,  Sam staat al klaar met de achterlijn. Gooit om de bolder en geeft meteen de lijn door om naar de middenbolder te gaan. Vol achteruit stop ik netjes een metertje voor de brug, pffttt… idd. Heel veel meer stroming als anders…………Gelukkig gaat alles goed en hoef ik de verzekering niet weer te bellen……oeps…… We schutten en  varen naar de buitenhaven. Liggen we nog niet vast in de box, vraagt de kotter buurman of we niet een paar boxen verderop kunnen gaan liggen omdat we iets uitsteken en hij laat weer binnenkomt. O.K. Geen probleem, boxje weer uit en boxje weer in. Dan is een boegschroef toch wel erg handig als het zo krap wordt!

Lekker fish & ships , omdat het zo lekker is bij Sterkenburg, wel even een kwartier in de rij gaan staan!

We wilden eigenlijk weer over het Wad, maar de Spruit is erg ondiep geworden en het is 2 dagen  na springtij en dat betekent steeds minder water zodat, als we vastlopen er misschien helemaal niet meer wegkomen. Dus het wordt buitenom Schier naar Borkum. Betekent vroeg op. Blijkt dat 6.30 nog een uurtje te laat is want we rekenden HW. Lauwersoog en niet Schier. Laatste stuk flink stroom tegen. Wel mooie zonsopgang, zeehonden op de plaat en meerdere drooggevallen bootjes op de Eilanderbalg en natuurlijk het drenkelinghuisje.

 






 

Blijft een best wel beetje spannend zo dicht langs de branding te varen:


Dan richting Borkum, motor bij. Bruinvissen als gezelschap, mooi genieten. Het Hubertsgat laten we rechts liggen, teveel slechte verhalen gehoord en voor ons gaat het prima door de hoofdgeul met stroom mee naar de Fisherbalje. Het water staat over de strekdammen. Goed dat we hier al een paar keer geweest zijn, maakt het net even makkelijker, alhoewel je de grote op palen staande markering niet kunt missen. De snelle veerboot laten we wijselijk even voorgaan, voordat wij naar de geul in krabben.



We kiezen weer voor Port Henry(Baalman) en genieten van een steigerbiertje op het terras.

Uitslapen, want tij is laat naar Norderney via het Wad. Met nog een paar Hollanders, we laten die voorgaan vanwege geringere diepgang. Het is overal is diep genoeg, geen tijstop nodig. Goed gepland Sam, tx. Laatste stuk zijn de boeien behoorlijk verlegd tegenover vorig jaar!!!! Wel weer stukje direct naast de branding.



In Norderney is “onze” steiger weer vrij, prima plekje aan het einde in de haven. Ook hier, afsluiten met steigerbier :-) 

 

                                          

 Voor de zekerheid water en diesel gebunkerd. Pakezel Birdy. Want we willen naar Helgoland!



Maar eerst over het Wad naar Langeoog. Mooi route naar Baltrum en daar met nog een paar schepen door naar Langeoog. Weer zeehonden op de plaat, altijd mooi gezicht, zekere als je er zo dicht langs vaart!

De gasten-dwarssteiger moet je echt vermeiden!!!! Golven bij hoogwater zetten je boot nog steeds zowat op de steiger. Gauw naar de box erachter verhuisd.
We hebben daar een keer dubbel moeten liggen met bft 7-9 , echt geen pretje.

Dan lezen we ons in om naar Helgoland te varen via de Accumer Ee. Eerste wat ik lees is dat er dit jaar al een paar bootjes zijn vastgelopen op de zandbanken en dat vanaf bft4 met wind tegen stroom het advies is om er niet doorheen te varen. Je vaart er letterlijk het laatste stuk over de zanndbank. LW 80cm ; O.K. dat is duidelijk genoeg. De betonning is prima en vrij recht, morgen bft 3 met stroom mee. Maar, laatste stuk is vrij ondiep, dus het liefst met HW erdoor. Maarrrrrrr, HW is om 5 uur en dan is nog donker , prima, 6 uur op en meteen klaarmaken is het compromis . We laten het zwaard op, steken dan 1.10 meter.
We worden beloond met een schitterende zonsopgang. 

 





We hebben fiks stroom mee en gaan met fok en motor  met 7 knopen het zeegat in. De boeien zijn zeer goed te zien, de branding ook. Het laatste stuk ga je letterlijk over de zandbank heen, de golven ook!!!! Diepte oplopend van 16 meter naar 3 meter.
Fikse golven, we maken een paar klappers maar gaat prima. Pffttttt, weer een ervaring rijker. Leek Aber Ildut wel…. Helaas, geen foto's/filmpje gemaakt van het ergste gedeelte, maar net daarna waar het ook nog hobbelig is.


      Dan grootzeil  en genua erbij, kegel omhoog tot  scheidingsstelsel Weser/Jade.  Met drie zeilen gaat het ook prima ;-)




 

Bij de oversteek nog even een vrachtschip opgeroepen die met 20 knoopjes op ons afkwam wat zijn intenties zijn: We pas a stern sir!  Prima, supergoed. Thank you and have a good journey.
Zijn golven kwamen een kwartier later ;-)
Dan kunnen we afvallen naar Helgoland, koers is halve wind. Heerlijk, motor kan uit. En we gaan met stroom mee zo’n 5 knopen. Prima zeildagje. Het is een beetje heiig, daardoor doemt Helgoland pas 5 mijl voor ons op uit de “mist” . Heel mooi gevoel om dit op eigen kiel te doen.






De invaart is ruim en in de haven is het rustig. We liggen dubbel en niet zoals zomers wel eens gebeurt 10 of meer dik! We waren 9 uur onderweg, met 38 nautische mijl.
Even opfrissen en dan rustig het dorp in. Kijken of er taxfree nog wat interessants tussen zit. Daarna een lekkere Warsteiner op het terras en een Schnitzel als beloning .

 



De volgende dag is het onrustig in de haven: zuidoosten wind en de golven rollen vanuit zuidoost naar binnen en zetten iets door naar de jachthaven. We gaan natuurlijk een rondje eiland. Best wel easy, want Helgoland is niet zo heel groot, eigenlijk best wel heel klein dus. Maar het gaat ca. 80 meter omhoog. Daar zitten ook nu nog een aantal Jan van Genten, sommige met jong. 







 

Blijft een heel mooi gezicht en ook het geluid wat ze maken is grappig om te horen. Mooi terrasje met uitzicht in het bovendorp, daarna beetje taxfree geshopt. Daar Sam ook een paar wisky's voor haar verzameling gevonden heeft, gaan wij daarna door naar de douane. Want: Sam had ca. 2.8 liter teveel en we wilden wel eens kijken hoe de deutsche grundlichkeit functioneert , ach so……….Alles uit de tas en je moet eigenlijk zelf aangeven hoeveel liter je uitvoert. Het is weliswaar binnen Europa, maar Helgoland Tax free betekent duidelijke regels met maximum in te voeren artikelen !!!!!!
De dame was heel geduldig en uiteindelijk moest Sam € 8.12 betalen. M.a.w gewoon aangeven, niet het risico van controle en boete…………..

 


Het blijft onrustig in de haven, de wind en golven staan er pal op en alles beweegt, piept en kraakt…….
Maar waarheen, we wilden naar het noorden, maar hoelang blijft het nog zulk rustig weer?
 Opties;            Thyboron best wel ver en betekent nachtje doorvaren.
              Amrum, leuk maar wat daarna
              Sylt, dito
              Eider interessant alternatief. Het tij en weer zijn gunstig. Betekent een paar rustige nachten en in                 het NOK kunnen we twee kanten op. Of zelfs de Eider weer terug.

Op naar de Eider.




 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

IJsselmeer, Randmereren & Markermeer september/october 2023

Rondje IJsselmeer De wc-pomp is vernieuwd, wel zo fijn als straks de kids een weekje meevaren. Maar eerst uit Harlingen wegvaren. Met vereen...