Vlieland - Helgoland - Denemarken
Na een paar heerlijke (dure bitterballen) verwaaidagen op Vlieland, is er nu mooi weer om naar Helgoland te zeilen. Helaas heeft een maagdarmvirusje Sam te pakken gekregen wat het leven er niet makkelijker op maakt. Vroeg op, zonsopgang te zien is weer fantaschtisch!!! De eerste uurtjes zeilen we lekker. Grootzeil en genua met bakstagwindje.
Daarna wordt het wat onrustiger en de wind neemt af. We besluiten om eerst Borkum aan te lopen. Helaas wel met stroom tegen, en dan duurt het best nog lang voor je binnen bent! 2 uur voor laagwater gelukkig nog net diep genoeg voor Baalman (Port Henry). We steken 1.10m en er stond min. 1.20m. Pfftttt, gelukt. 19 uur. Restaurant nog open. Betalen, biertje en een Schnitzel to go. Mooi, prima geregeld en Sam wil en kan helaas nu toch niet van het eten genieten. Shitzooi….
Wel en heerlijk rustig nachtje zo. De volgende ochtend 3 uur voor LW de haven uit en met volle eb de Eems af. Op naar Helgoland. Eerst weinig wind, daarna iets meer en na het verkeersscheidingsstelsel koers gezet op Helgoland. Te hoog aan de wind, maar om niet te moeten kruisen de motor mee laten lopen. Nu worden we beloond met een mooie zonsondergang, het blijft toch heel speciaal..
22 uur in het donker zachtjes naast de Harder gaan liggen. Een mooie aluminium Koopmans. De volgende dag waren de buren verbaasd ons te zien liggen en te horen gisteravond al?, oh, wij hebben niets gehoord. Ze waren ook iets moe van een tochtje Scheveningen Helgoland. Heerlijk rustig nog, we liggen maar 2 dik. Dat verandert loop van de dag in 4 dik, maar in ieder geval geen pakjes van 10 of meer naast je.
Bij de havenmeester de 15 euro havengeld en 2 euro Kurtax betaald. En een rondje eiland gelopen. Blijft altijd weer mooi zo dicht bij de Jan van Genten te komen. Tussendoor nog even volgooien met de taxfree diesel. De volgende dag met het pontje over naar Düne. En ja hoor, nog steeds liggen daar ca. 500 zeehonden. Overwegend kegelrobben; Machtig mooi gezicht. Helaas is het in de haven door de oostenwinden erg onrustig. Gelukkig ’s nachts met LW een heel stuk minder, dus worden we tegen 4.30 wakker van het gepiep en gekraak. Pffttt….
Sam houdt de Windy en Windfinder Apps goed in de gaten en we besluiten 3 Mei naar Thyboron te zeilen. ‘sMorgens om 7.30 is gunstig vanwege de stroming. We zetten in de voorhaven meteen het grootzeil en varen tussen de twee eilanden door. Best mooi gezicht nu van de andere kant. Ook de lange Anna staat fier apart. Dan koers naar Thyboron, Denemarken. Iets meer golven als verwacht, maar het eerste stuk gaat als een tierelier. Regelmatig 7+ knopen over de grond.
We vinden het verdacht stil op de marifoon. Cees gaat het nakijken, maar hij blijkt niet meer aan te gaan. Als het rustiger wordt even de zekeringenkast induiken. Tja, dan mindert de wind in en gaat de motor erbij aan. Verbruik op één motor ligt bij ca. 2 liter, dat is nog te doen. Sam naar beneden om de marifoon stilte op te lossen. Het blijkt een eitje: de powerknop 1 keer indrukken en hij doet het gewoon. Dat knopje had Cees niet bekeken: details…..
We varen uren onder het giga windmolenpark door. Of dat nog ok is?
We delen geen echte wacht in. Sam is nog niet heel fit zodat ik om 10 uur even te kooi ga en samen gaan we om 00.00 uur motorzeilend door het Nordmans Dyb bij het Hornsrev. Rustig weer, goed te zien op de plotter en ais maakt dingen extra makkelijk. Want er komen natuurlijk eerst twee en daarna drie vissersschepen tegemoet aan de verkeerde kant vaarwater. Gunstig voor ons, maar roep ze toch even op: we are under sail, can we keep our course? Yes sir, you can have a good sail. Mooi is dat. De boeien liggen ver uit elkaar, maar zijn goed te vinden en de geul is best breed. Wel de koerslijn goed in de gaten houden vanwege de pittige zijstroom. Dan zijn we eruit en kunnen we afbuigen naar Thyboron. Sam gaat te kooi en ik stuur eerst afkruisend (om niet steeds te gijpen) eerst naar de kust.
Ook om de windmolenparken te vermijden. Bij de kust wordt het weer licht en gaan we parallel op naar Thyboron. Zonnetje komt af en toe door. Sam weer boven en ik pak nog een paar uurtjes slaap. Vanaf 12 uur staan we allebei weer boven en er is zo weinig wind nu dat we we de gennaker willen zetten. Eerste keer dit jaar en bijna boven zit er een lijn fout, stukje zakken, lijntje weer goed en omhoog. Opeens komt de hele gennaker naar beneden vallen. Gelukkig via de genua en knalt niet op het dek (of mijn hoofd). De sluiting van de val is opengegaan en hangt nu boven in de mast. Klusje voor morgen. Blij dat het zeil niet compleet uitgerold was!!!! Opbergen en rustig de motor z’n werk laten doen. De Deense kust is heel dichtbij en goed te zien hoeveel er afgekalfd is.
Bij de haven invaart begroeten ons een paar dolfijnen. Supermooie verrassing. We vinden achter in de hoek een mooi plaatsje, dat levert helaas wel een flinke kras van de kademuur op. Dat moet de schipper nog een paar keer oefenen………..Moe maar voldaan zijn we om 15 uur in Denemarken aangekomen. We zijn wel vaker in het donker weg gevaren en aankomen, maar dit was onze eerste echte nachtvaart. Gunstige omstandigheden en prima te doen. Daarna even dorpje verkennen en meteen lekker uit eten gegaan bij “SUUS”. We werden wel netjes gewaarschuwd voor de lange wachttijd (30 minuten), maar dat was het wachten zeker waard: big Fish & chips voor mij en en very big nacho’s overbakken voor Sam.
Dan is het te kooi en lekker slapen. Prima rustig plekje.
De volgende dag eerst wat routine klusjes gedaan. O.a. motor check, alles prima. En het composttoilet legen. Altijd weer een meevaller dat het absoluut niet stinkt of een vieze klus is.
Ik vlieg eerst een rondje met de drone en laat daarmee ook meteen zien hoe dicht we bij het strand liggen ;-) en een paar opnames van de genakerval boven in de mast.
’s Middags hijst Sam me weer de mast in om de val terug te halen.
We doen deze keer de oortjes in (CEE) Zo kunnen we met elkaar spreken en toch de handen vrij houden. Werkt prima en na een kleine correctie is de val weer beneden. Meteen ook de vlaggenlijntjes meegepakt. Ziet er ook weer goed uit. Tip: met dikke storm, vlaggetjes binnen halen.
We blijven nog een dag extra liggen, strekken nog even de benen de andere kant op; ook zeer interessante bunkers en omgekeerde schepen.
Een goed weervenster kondigt zich aan om 's avonds 6 mei naar Noorwegen te varen.
Plan A: Egersund, plan B Farsund, Plan C Mandal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten