zondag 5 mei 2024

Ellya voorbereiding 2024

 Ellya voorbereiding 2024

In Januari even bij de boot geweest, heerlijk even er gewoon tussenuit.
En dan is het opeens  eind Maart.
De plannen zijn weer naar het Noorden te varen, naar mogelijkheid Noorwegen. Hoe en wat precies zal zoals altijd de wind bepalen. Sam is al druk bezig geweest de juiste kaarten aan te schaffen. Gelukkig best wel veel tweede hands, wat als backup en voor overzicht prima is. Ook de oe-senc-kaarten met open cpn zijn op  laptop bijgewerkt.
De eerste voorraden zijn eind Maart meteen mee naar de boot gegaan. Best wel veel omdat we lang weg willen blijven en Noorwegen best wel duur is……

 

 







En niet helemaal EU zoals wij dat kennen. De douane regels er nogmaals op na gelezen en onder andre mag je  bijvoorbeeld geen verse aardappelen meenemen. Ook drank is opletten wat je mee mag nemen, zonder een boete te riskeren. Daarbij op het laatste moment een gestempelde medicijnen lijst. Gelukkig via de apotheek alles snel geregeld, want er gaan best wel veel pilletjes mee als je t/m November voorraad wil hebben…….
November loopt de APK af, blijkt dat bij niet verlengen het RDW automatisch een boete stuurt! De zomerbanden gingen er weer op en meteen APK vernieuwd, komt veel beter uit zo, en weer twee jaar tot de volgende APK.

Van mijn Libanon maat Klaas, die Apotheker op Urk is, een heel mooi boek gekregen wat de kotters ook bij zich hebben: Medicijnhandboek voor op zee. Echt gaaf, tx Klaas.


Tussendoor de Navionics kaarten geüpdatet en eind Maart eerst een backup van de plotter(Axiom) gemaakt en daarna ook geüpdatet. Ging echt super makkelijk.
Meteen beide kaarten getest, bleek onze Scandinavie kaart niet herkend te worden. Vorig jaar niets van gemerkt omdat we na Helgoland de Eider opgevaren zijn.  Fimme op de werf gevraagd en die heeft het op zijn computer nog een keer ge-update en alles werkte daarna prima.  Meteen tip van onze kant: kaarten voor vertrek testen en niet pas als je zo nodig hebt!







De Tjerk Hiddes brug was tot 12 April gestremd (doorvaarthoogte beperkt) vanwege vervanging brugdek en zal volgens planning daarna weer gewoon draaien. Zou mooi zijn als we eerst even het Wad op kunnen naar Vlieland of Terschelling.
Thuis nog wat klusje afmaken, de laatste afspraak is 11 April en dan naar Harlingen, de boot zeilklaar maken en gaan.

Oeps, dan blijkt het aggregaat zijn beste tijd gehad te hebben; altijd eigenwijs dat ding en niet starten als wij het wilden. Het blijkt dat bijna alle krans-tanden verdwenen zijn.  Een offerte gevraagd voor verschillende modellen en de specs, dan gaan we toch voor de Silent Whisper Picolo.
De oude Paguro/Farymann laten we dan reviseren en verkopen die van de winter weer door. 




Half April: Hé, hé eindelijk weer aan boord. Wel stormy weather. Windkracht 8 op het Wad. Dat worden eerst binnenklusjes. Zoals bv. Lampjes aansluiten, zaklantaarns vaste plaats geven met magneetplaatje, wc-bril-stopper monteren, enz.………

Wilden we vandaag naar m n moeder in Hoorn, is de afsluitdijk afgesloten vanwege groot ongeluk……dan maar verder met fiets rijklaar maken, watertanks vullen enzo. Altijd wat te doen en anders eindelijk weer tijd voor een boek ;-)

Donderdag uitje met m”n moeder gehad: koffie met gebak bij “Oranje” en via de dijk tulpenvelden bewonderd. Mooi dagje, heerlijk genoten allemaal.

Ondertussen hebben we wel de genua, fok en grootzeil aangeslagen. Alleen moeten de zeillatten er nog in. Vandaag heeft Sam me omhoog gelierd zodat ik de lazyjack katrollen kan vervangen door ronstanblocks. Was telkens ellende als de Dyneema naast de katrol terecht kwam.







Even wassen voordat we weggaan: oké, tank leeg dus kan. En dan komen we terug na het boodschappen doen en meurt de boot. Tank leeggepompt maar het blijft meuren. De bilge bekijken: die staat vol water. Weer een klus erbij. Leegpompen lukt niet helemaal, er blijft altijd water achter wat er uitgezogen moet worden. Een uur verder en 50 liter vies water verder is de klus geklaard. Nog een paar luiers erin (zuigen goed water op) en de volgende dag is de bilge droog. Verkeerde tank leeggepompt dus in eerste instantie.

Bijkomend: 1 bilgepomp blijft lopen maar alle pompen staan uit, die zijn het niet. Blijkt er na onderzoek nog een pomp te zijn maar waar is de elektra van dat ding aangesloten. Alle schakelaars 1 voor 1 proberen en bij de derde is het raak: de schakelaar van de waterpomp uit is ook de 5e bilgepomp uit. Lastig, want de waterpomp hebben we nodig. Dus aan de slag die aansluiting er vanaf te halen. Aansluiting los en kabel er af moet de klus klaren. Maar dan blijkt dat bij nog eens proberen de pomp toch uit te blijven. We begrijpen er niets van maar laten het maar even zo. Tot op heden geen pomp meer gehoord.

De dieseltank tot 50% bijgevuld = 200 liter; kan de kachel ook mooi blijven branden want vanmorgen stond het ijs op de ruiten! De watertanks beide vol = 400 liter. Verse groenten, fruit en vlees ingeslagen evenals brood. En nog wat extra knutselspullen voor Sam. We zijn er klaar voor en willen gaan, maar……..

Het nieuwe aggregaat staat op z’n plek en de meeste leidingen zijn aangesloten, maar nog niet allemaal. De 14mm slang was niet op voorraad…..oeps. Morgen weg gaat dus niet lukken. Hopen overmorgen ivm. een mooi/goed weervenster. En hoeven niet voor koningsdag hier te blijven.

 








Dan hoort de monteur een pomp lopen, die niet mag lopen als hij niet in gebruik is. Het blijkt de pomp van de badkamer die telkens aanslaat. Vloer open en dan zien we dat het weggepompte water telkens weer terugloopt: terugslagklep is stuk. Pomp uitzetten is een slechte: het putje loopt meteen over en het water klettert in de bilge. Nieuwe terugslagklep dus. En die is er hier niet en daar niet en dan toch weer een ritje naar Grou waar ze hem hebben klaargelegd. Cees even monteren en klaar is kees (of Cees) en loopt het putje niet meer over.

Het nieuwe aggregaat wil niet starten, de oude accu levert niet genoeg power meer. Aangezien er 3 bij elkaar horende accu’s zijn voor aggregaat en motoren is dit een tegenvaller.
Maar goed, dan komen er toch nog 3 nieuwe accu’s bij. De oude waren van 2018 en toch hun beste tijd gehad. En op startaccu’s wil je toch wel kunnen vertrouwen!



                                             Klaar!

De industriebrug gebeld, achteruit de haven uitgevaren en precies om 12 uur door de brug richting Tjerk Hiddes sluis. Daar even wachten, de kleine sluis in. Een sloepje voor ons wat niet echt helemaal naar voren ging. De sluismeester geduldig want er moest nog een 3e boot bij. Wij langzaam stuk naar voren en toen konden eindelijk den deuren dicht. Heerlijk, weer op zout te zijn.
Helaas tegen wind, dus langs de Pollendam op de motor, daarna grootzeil bij en al motorzeilend met af en toe fokje ook erbij naar Vlieland. Heerlijk een bijna lege haven. Prima eerste dagje.
Na een paar heerlijke, maar ook stormachtige dagen op Vlieland  komt nu een prima weervenster om over te steken naar Helgoland.




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bodø (Cees’s verhaal)

 Bodø (Cees’s verhaal) Sam is na twee dagen met het ambulancevliegtuig overgevlogen naar het ziekenhuis in Bodø, daar zijn de specialisten e...