zondag 11 juni 2023

Juni 2023, laatste lootjes refit

 

 

Komen we afgelopen vrijdagmiddag aan bij de werf, zien we een lege groene bok en ligt de Ellya reeds te water! YEAH, ze drijft weer.


 Johan, de tuiger, is net bezig alles te sorteren om de mast te plaatsen. Alle verstaging is vervangen, dat geeft een heel goed en veilig gevoel. Als de mast staat wordt Johan omhoog gehesen om de laatste spanners aan te draaien en alles nog eens te checken. Dank je wel Johan, mooi staaltje vakwerk!

 




 

Fimme excuseerde dat de schoonmaakploeg nog niet binnen geweest is. Geeft niet, doen we zelf wel. Oeps, niet geweten dat het zó stoffig kon zijn na een winter in de hal. We lopen eerst even grof de boot door. Alle aanpassingen vinden we echt super verbeteringen en heel netjes uitgevoerd. Het is bv. heerlijk dat de deurgrepen niet meer in je vingertopjes snijden, gewoon een maatje groter en valt niet op, maar heel veel comfort meer. De grote wasmachine is eruit en daar is een 70 x70 douche geplaatst en in dezelfde ruimte ons buitenboordtoilet en een wastafel. Ook dat ziet er geweldig uit. De mini wasmachine hangt aan het schot en is aangesloten en ook het composttoilet is geplaatst. De loungebank in de achterkajuit is een verademing en eronder is een victron oplader voor de start en aggregaat accu's netjes weggewerkt. Nu worden deze accu's ook opgeladen als we op walstroom liggen, toch een fijn gevoel.

 







 Op de Atlanticwerf is het traditie vrijdagmiddag met z'n allen de week aan tafel af te sluiten. Regelmatig zijn er bitterballen, paté of andere lekkere meebrengels te versnaperen. Topgezellig. Ook door de week meestal een gezamenlijke koffieronde, heerlijk ouderwets. Blij dat we hier terechtgekomen zijn voor onze refit. Ze bouwden de Atlantic boten, Dick Zaal ontwerp van aluminium. De expertise is er en nu ligt het zwaartepunt op de refit, schade herstel en onderhoud.

Het weekend maakt Sam de boot schoon en begint aan de gordijnen. Ik trek alle luiken open, zoek naar verdwaalde schroeven (rvs en aluminium is geen goede combi!!!!) en zuig de bilge schoon. Tevens meteen alle slangenklemmen even aantrekken en alle hoekjes fotograferen. Als de Ellya onder de kraan vandaan moet zegt  Fimme, we trekken haar wel om en gebruik dan even de nieuwe boegschroef, kun je die meteen testen. OK, we worden achteruit geduwd, voorsteven vrij, boegschroef werkt vier keer en stopt dan. Als we netjes omliggen blijkt de zekering door,  was toch iets te weinig. Nieuwe erin en prima.



 




Ik fotografeer nu echt alle "bilge-hoekjes" van de boot, kleine impressie:

 


 











 

Sietse de schilder heeft helaas een motorongeluk gehad en loopt nu met een dikke kraag om zijn nek en mag niet werken, dus mogen zijn collega's de onderdelen weer terugplaatsen. Hoe zat het ook alweer? Sietse, heb je nog een paar foto's.........  maar het komt goed, of toch niet. Als ik de motor start om te kijken of alles ok is, blijkt de SB motor aan te gaan als ik BB start :-)  Foutje........ Maar makkelijk op te lossen, dashboards los, er uit schuiven en omgekeerd weer vastmaken. 



 

In de loop van het seizoen was er altijd een heel klein beetje water onder de bb motor, maar nooit te vinden wat de oorzaak was. Nu is eindelijk te zien welke slang van de  bb motor drupt. De koelslang, bij het aandraaien van de slangenklem gaat deze zelfs harder druppelen. Iets uitgedroogd en een mini scheurtje; wordt bij beide motoren door een betere slang vervangen. 

Om de boegschroef en de kabels beter te beschermen willen we een plaat eroverheen hebben. Ook dat wordt netjes geregeld. Ik dacht aan een HDPE plaat, maar het is een mooie aluminium traanplaat geworden.  Ziet er ook weer prima uit.

 
 

Alle kussens liggen klaar in het kantoor, maar Sam wil wachten tot eind van de week zodat alles netjes blijft. Eindelijk donderdagmiddag is het zover. De laatste oude kussens eruit en alle nieuwe op hun plaats. Meteen ook de hoog/laag tafel uitgeprobeerd en de vulstukken voor de extra slaapplaatsen passen prima. Het mooie opvulplankje is helaas verdwenen nadat de boot ontdaan is van gereedschap en bouwmateriaal van de werf. Zo ook het stukje plafond lijst in het slaapgedeelte. Helaas...nog maar weer eens zoeken en anders opnieuw maken.

 





De Q-snap bevestigingen voor de zonwering worden gekit en gepopniet. De medewerker heeft op de voorramen de haakjes voor het oog mooi vastgezet, maar daardoor zitten ze boven precies verkeerd om. Goed dat we er bij zijn, sommige details zijn niet zo vanzelfsprekend. 

Achter is Douwe bezig met het nieuwe achterluik.  Wij vonden de schuine klep die naar buiten achter open ging maar niets (het reddingsvlot was daar oorspronkelijk opgeruimd maar zou je er onmogelijk uitkrijgen bij nood) en hebben er nu een groot vak van laten maken met klep en gasveer. Met een beetje geluk past m'n Birdy erin.........

Tussendoor de zeilen aangeslagen. Als ik de zeillatten op de steiger schoonmaak en net denk ze aan boord te leggen zodat ze niet in het water rollen..........plons, de korste precies onder door een gleufje weggerold........ships.
Helaas, zelfs met zwembroek (zonder zwembroek ook niet hoor Cees) en pikhaak of dreganker niet meer te vinden. Gelukkig heeft Fimme nog een paar overgebleven latten liggen. Ik zaag deze af en schuur de kop rond en het past zowaar. (wel of niet zwembroek, 'pik'haak, de kop rond, kan dit nog wel in het tegenwoordige woke cultuurbarbarisme?)

Ook blijkt dat de Fransen niet alles comform de richtlijnen gemonteerd hadden. De uitlaatslangen van dieselfornuis en dieselkachel waren ingeschuimd. Daardoor konden ze geen warmte kwijt en begon het isolatieschuim al zwart te worden. Geen of te weinig pasta tussen rvs en aluminium verbindingen en bij 6 gelijke patrijsspoorten, 6 verschillende maten gordijn. Ik hoor Sam nog vloeken ;-)  En niet te vergeten de gordijnrails voor de zijramen: de onderste recht maar de bovenste loopt af naar het puntje van het raam. Zie daar maar eens wat fraais voor te maken.

Vrijdag gaat ook de laatste beschermfolie van de ramen af, wauw, wat helder.  Een waar genot.

We horen dat de sprayhood en bimini klaar zijn, maar de zeilmaker geen tijd heeft om te plaatsen.

Dan gaan we eerst maar weer naar huis, paar dingetjes regelen.

Volgende week met de laatste spulletjes weer naar Harlingen, bijboot en bij-kano inladen en wegwezen ;-)

Buitenom foto's zijn voor de volgende ronde.

 



 


1 opmerking:

  1. Was leuk even aan boord te kijken Cees. Goeie reis! Groet, Elmer

    BeantwoordenVerwijderen

IJsselmeer, Randmereren & Markermeer september/october 2023

Rondje IJsselmeer De wc-pomp is vernieuwd, wel zo fijn als straks de kids een weekje meevaren. Maar eerst uit Harlingen wegvaren. Met vereen...