zondag 18 september 2022

Kopenhagen - Kiel, September 2022

Na ook nog even gecontroleerd te hebben of de sirene er nog zit; ja, ze zit er nog. Gaan we de volgende dag een klein stukje verder om in ieder geval alvast uit de city te zijn. We varen voorbij het vliegveld Kastrup, waar meerdere vliegtuigen net onze mast ontwijken. 




 

En varen de haven van Dragør met een forteiland binnen. In de gracht is het helaas veel te smal, maar er is direct in het begin een mooie kopsteiger vrij. Afmeren en het stadje verkennen en: krijgt Sam eindelijk haar verdiende pizza, heerlijk. Komen we terug blijkt er een fort-concert te zijn. Wij zitten zogezegd eerste rang. Luisteren vanuit de hangmat, hoe mooi kan het leven zijn. Helaas vinden wij het voorprogramma vreselijk :-) maar daarna wordt het beter. Helaas valt het geluid dan uit en na nog een poging stopt het concert. Wel ook nog een mooie regenboog erbij.

 



De volgende dag zeilen we de Koge Baai en daarna de Faxe Bugt over naar de Stevns klint. Daar worden we opgelopen door  'La Vagabond'. Ik roep ze op de marifoon even op en op 77 wisselen gegevens uit om foto’s te sturen, leuk. Het water is veel onrustiger als verwacht, wordt een oncomfortabel stukje. Maar omdat de volgende dag minder goed zal zijn, besluiten we de volgende baai, de Stege Bugt die veel kleiner is ook over te steken. Zal niet zo erg zijn. Mispoes, soort van IJsselmeer golven. Maar het leven van een zeilster gaat niet altijd over rozen. Het laatste stuk blijkt een smalle vaargeul met bochten te zijn, erbuiten erg ondiep. Goed kijken waar de boeien liggen. Wel heel mooi om hier te varen. We besluiten in Kalvehave te stoppen. Genoeg voor vandaag. Er is weinig plaats, maar gelukkig ligt er een Nederlandse kotter waar we langszij kunnen liggen. Robert vindt het prima, en ’s avonds is het best gezellig samen. Opeens is het 1.15, reeds.



 

We besluiten verder binnendoor naar Langeland te gaan, de bruggen zijn 25 meter hoog, dus dat is geen probleem. Oeps, de brug voor Vordingborg blijkt slechts 20 meter te zijn. Geen schaalverdeling om te verifiëren, terug varen geen optie en het moet “gewoon” kunnen. Ik zeg tegen Sam naar boven kijken, de marifoonantenne in de gaten houden en pas stop zeggen als de antenne buigt. Ik hoor niets, dus vaar stapvoets verder. Pffttt, gelukt. We varen de baai in en laten het anker vallen. Weer een schitterend plekje. 









Weer een mooie zeildag; eerst willen we naar Fejø, maar de wind is ook heel gunstig voor Vejrø. Allemaal hele leuke eilandjes. Sam herinnert zich dat we hier in 2011 ook al waren. Mooie herinneringen. Eerst willen we net buiten de haven ankeren, maar de wind is toch te ongunstig om lekker te liggen. Dus anker op en de haven in. Helemaal vernieuwd, ziet er prima uit en heerlijke douches. Dinsdag blijkt rustdag te zijn, zelfs de havenmeester komt niet langs wat gezien de tarieven heel mooi is. Ik ga nog even suppen door de haven en raak met een ander Hollands jacht aan de praat. Leuk, die hebben net rondje Oostzee gedaan na een wereldreis van 8. Jaar. Top, mooi om te horen en ze blijken blog Anna in zeilen te schrijven. Leuk om artikelen te lezen van mensen die bent tegengekomen.




De volgende dag iets opgestoken om in een slag naar de Grote Belt te kunnen zeilen net boven Omø By langs. Het plan gaat op en we komen precies in de geul uit. Er is heel weinig vrachtverkeer, de wind valt weg en we steken op de motor de vaarweg over.
Dan voelen we weer een zuchtje wind en vlinderen twee uur lang langs Langeland. Puur genieten zo te zeilen. We vinden een mooie baai bij Thurø en laten het anker in de luwte vallen. Even later komen er nog een paar bootjes bij van andere ankeraars. Ankerlicht aan en welterusten.
Op de motor de geul uit, zeil zetten en naar de geul, die blijkt echt héél smal te zijn. Ik vind het wel sport te blijven zeilen, het kan maar net, maar er is ook stroom tegen en af en toe valt de snelheid terug naar 1.5 COG (snelheid over de grond). Maar we redden het. De Ellya heeft laten zien hoe goed ze onder zeil is. We gaan netjes onder de brug door. Gijpen en dan richting Marstal. 



 

Ook hier is het weer heel mooi. Eigenlijk willen we best in Marstal een nachtje blijven, maar de berichten voor de dagen erna zijn niet zo best. Dus besluiten we door te zeilen naar Kiel. Het is een heel eind en het wordt een hele lange dag. De wind valt zelfs weg en  we varen op de motor door met als waypoint de vuurtoren voor Kiel. En als je daar dan bent, ben je er nog niet! Dan duurt het nog twee uur voordat je in de haven bent. Na ja haven…….we willen naast de sluis de jachtenhaven nemen. Die wordt sinds een aantal jaren gerenoveerd en is dus nog steeds niet klaar. Voorin is alles vol, achterin staan wel reeds de palen, maar geen planken. We maken aan twee palen vaste, van boord willen we toch niet. Genoeg voor vandaag. Alleen nog even het Deense vlaggetje laten zakken. Het was een hele mooi tocht tot zover. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bodø (Cees’s verhaal)

 Bodø (Cees’s verhaal) Sam is na twee dagen met het ambulancevliegtuig overgevlogen naar het ziekenhuis in Bodø, daar zijn de specialisten e...