maandag 7 februari 2022

Winterzeilen: Dordrecht - Harlingen 20-01-2022

We willen naar de Atlantic werf in Harlingen om een paar aanpassingen door te spreken. We zijn weliswaar een huisje aan het renoveren, maar nu moet de vers gestorte beton eerst een paar weken drogen. Mooi excuus voor een wintertochtje. Ook om de route via Maassluis naar de Europoort buitenom naar IJmuiden uit te proberen.  
Dinsdag  18 januari eerst het nieuwe Rocna anker opgehaald en de greep voor de koelkast.  Het Rocna anker van 33 kilo schept meteen meer vertrouwen om te ankeren zonder te krabben ☺  . Heerlijk om weer aan boord te zijn. Anker meteen opgehangen en oude delta van 25 kilo als tweede achterop. 

 



Volgende project de koelkast greep vervangen. Not easy…..pfftt…  Uiteindelijk de hele koelkast uit het vak en de deur eruit gehaald. (zie aparte post) en het lukt Sam om ook de stang er netjes tot onder doorheen te krijgen. Alles weer op z’n plaats en een sluitende koelkastdeur is het resultaat.
Woensdag komen Frans, onze ex-buurman, en Eberhard, een zeilvriend uit Bremen aan boord. Frans wilde wel eens mee buitenom als oude bunkerboot-kapitein en Eberhard had best wel zin in een wintertochtje. Wij vinden het een goed idee een paar extra handen mee aan boord te hebben en ook nog extra gezellig!
Onze voorraad drank en eten is goed aangevuld. Sam heeft thuis  al een paar maaltijden voorbereid. Ook  hebben we 80 liter diesel extra gehaald, zodat de kachel lekker kan blijven snorren. Daarna de auto weer naar huis gebracht en met de trein terug. Was de bedoeling, wordt ik thuis opgebeld door Eberhard en die is net bij Arnhem. Luxe: hij haalt mij op en samen rijden we naar Dordt.  Timing puur ☺
Frans is reeds aan boord en de bedden worden verdeeld. Met z'n nieuwe knie kiest Frans de hondekooi en Eberhard het stapelbed in de punt.

In de planning heb ik alle bruggen  van te voren gebeld om zeker te zijn dat ze draaien en de havenmeester in Maassluis heeft voor ons meteen een box gereserveerd. Donderdag 20 januari ‘ smorgens om 10.15 varen we uit de box en gaan door de Boombrug bakboord uit. Post Dordt opgeroepen en we mogen aan de verkeerde kant blijven varen naar de spoorbrug. Die gaat om 10.57. Dan ligt de weg vrij de Oude Maas op. Af en toe de genua bij. Heerlijk weer om onderweg te zijn. De timing is prima; overwegend stroom mee. Het aantal vrachtschepen valt mee. Wel best wat wind. De Prins Hendrikbrug draait vrij snel voor ons en ook de Botlekbrug gaat extra voor ons open. Dan  melden we ons bij post Botlek dat we naar Maassluis gaan. Alles prima, geen bijzonderheden en goede vaart.


 



Nu is het tegen stroom en voor Maassluis wacht ons een verrassing: de keersluis is dicht. Vanwege de harde wind en zowat springtij staat het water tegen de kade. Om te voorkomen dat ze in de binnenstad natte voeten krijgen gaat de keersluis pas om 19 uur weer open. Aanleggen wordt bijzonder; tegen een paal zodat we niet op de kade komen. Mooie gelegenheid om eerst even te eten, het is 17.30. 


Zodra de sluis opengaat gaan we achter een  vrachtvaarder aan. Ik bel de havenmeester op om precies te weten waar we komen te liggen. Box 17, ok. Bruggen en schepen zijn mooi verlicht. Frans vaart behendig de box in. Luxe om niet zelf te hoeven sturen.  Mooie eerste etappe.



Vrijdag 21 Januari: Storm en golfhoogte 3 meter in de Maasmond; wordt dus een verwaaidag en Maassluis bekijken. Echt een mooi oud stadje. En Sam en Frans onderzoeken de webcatcher ergens zit er nog een foutje in. En ja hoor; ze krijgen het voor elkaar; zo hebben we in de hele boot wifi!


De brugwachter/havenmeester bediend de brug nog zelf, zo zou dat overal moeten zijn. Na een praatje vraag ik of we morgen om 11 uur een opening kunnen krijgen. Helaas gaat dat niet meneer, zaterdag is er slechts één opening en wel om 8 uur s morgens. 8 UUR ?, weer niet uitslapen, maar ja, we willen verder.
De lekkere kibbelingen verzachten deze schok een klein beetje evenals de wisky van de enorm goed gesorteerde slijterij. Echt een aanrader voor de liefhebbers. 's Avonds wordt er rummicup gespeeld.


Zaterdag  22 januari

7.15 opgestaan en water gekookt voor het eerste “bakkie” , de rest strompelt half slaperig ook reeds door de boot.  7.30 varen we uit de box naar de brug toe. Heerlijke mooie vroege ochtend. Om 7.55 is er nog geen beweging te zien. Voor de zekerheid bel ik om te horen of hij zich niet verslapen heeft. Nee, ik ben onderweg en het is nog GEEN 8 uur. Nee, het is 7.59 ☺  Maar het komt idd. goed en de brug gaat netjes open. De volgende brug varen we achter een werkschip aan. We horen dat ze bakboord aan gaan leggen en we mogen een paar uurtjes naast ze komen liggen voor we naar buiten gaan. Aardige engelse zeelieden.
Tijd voor ontbijt, 4 thermosflessen te vullen met heet water en alles zeevast zetten. Voorspeld is bft 3-4 w/zw, prima om richting Scheveningen te varen. 

 


Warm aangekleed varen we 11 uur de Maasmond af. Het is zaterdag en erg rustig. De waterkering is een mooi gezicht en dan zien we de paddestoel, dat is de verkeerspost. We luisteren uit en horen dat we gezien worden als de reddingsboot voor ons uit de haveningang schiet. Het grootzeil hijsen was weer even lastig, en blijft haken in de lazyjacks, we blijven proberen om het hoger te krijgen. Maar het is wat hobbelig voor we stuurboord uit gaan. Het zeil blijft hangen op driekwart hoogte. Frans staat nog altijd aan het roer en stuurt pal in de wind, maar ook in de golven. Hij is aan het shaken en vraagt of dit normaal is.  Het is voor Cees en Eberhard goed te doen en ook Sam is vrij relaxed en is opgelucht dat meer mensen de hoge onrustige golven niet vanzelfsprekend relaxed vinden.




Het wordt een heerlijk dagje zeilen met gedeeltelijk motor bij. Scheveningen laten we stuurboord liggen en varen door naar IJmuiden. We weten dat we daar in het donker zullen aankomen, maar bij IJmuiden is dat goed te doen. Mooi is het om Nederland weer eens vanaf het water te zien. Ook voor Frans die in Zandvoort woont met uitzicht op zee. Even naar Els zwaaien en daarna krijgen we van zijn buurman hele mooie foto’s toegestuurd. Tx, Tom.

Kort voor IJmuiden rollen we de genua in en laten het grootzeil zakken in verband met de gijpkoers voor de haveningang. Het is ondertussen 18 uur en donker. Een grote veerboot vaart net naar buiten, mooi daar hebben we geen last van als wij daarna naar binnen varen.  Frans vindt het sturen heerlijk en doet het ook prima, maar tussen de pieren is het heel hard werken om naar binnen te komen. We worden regelmatig flink weggezet. Gelukkig is er ruimte zat en verder geen verkeer. De haveningang is even zoeken, zoeklicht aan en dan langzaam naar binnen gevaren. Veel donkerder als ik dacht. Met zoeklicht erbij een lange steiger opgezocht. Door stroom en wind even lastig aanleggen. Maar als Frans de punt bij de steiger heeft ga ik eraf en kunnen Sam en Eberhard de landvasten toegooien en vastmaken. Einde van een schitterend dagje ommetje Noordzee. Het eten is klaar: aanvallen.
Maar eerst een bittertje; proost
Heerlijk zoveel plaats te hebben met 4 personen aan boord. Ook de kachel snort prima. Het was buiten fris, maar goed te doen en we konden elkaar ook goed afwisselen.




Zondag 23 Januari
Rustig ontbijtje, water tanken ; geen diesel helaas want geen havenmeester aanwezig. En het schuifluik repareren. Want gisteravond bleef die af en toe hangen. Erg lastig als je net binnen bent! Eberhard is zzp-er en Frans houdt ook wel van klussen dus die twee nemen het luik voor hun rekening. Blijkt best een lastig klusje omdat er ook nog kogellagers in verstopt blijken te zitten! (Zie post techniek) Maar uiteindelijk is de reparatie gelukt en schuift het beter als ooit tevoren. Supergoed, met dank aan Eberhard en de tip van Frans: vaseline aan de kogeltjes, dan blijven ze plakken.


Ondertussen had ik even bezoek van een oude Libanonmaat. Leuk dat je elkaar zo af toe nog ziet. Alweer ruim 40 jaar geleden. Tot weerziens Fred.
Om 12 uur varen we naar de sluis. Opgeroepen en krijgen meteen groen voor de kleine sluis. We schutten zonder problemen en varen het Noordzeekanaal op richting Amsterdam. Weinig wind, dus de gennaker aangeslagen. Kan m’n zus nog een paar mooie plaatjes schieten vanuit Westzaan.  Ze hebben de fiets gepakt en staan halverwege ons op te wachten. Leuk elkaar te zien en even met elkaar te bellen. Helaas geen aanlegmogelijkheden. De wind is op en de gennaker wordt weer ingerold. Dan ook nog een vrachtvaarder die uit de Amerikahaven komt. We luisteren uit en hoor de post zeggen pleziervaart waar geen contact mee is. Ik meld dat we uitluisteren en de Ellya zijn. Prima, dan kan de vrachtvaarder  voorlangs. Even best wel druk en dat op zondag. Maar altijd weer leuk om te varen. Ook voor Frans veel herinneringen aan vroeger. Maar wat is er veel veranderd!

We bellen met een kennis of hij aan boord is in z’n thuishaven Aeolus. Helaas zijn ze er niet. De havenmeester zegt dat er weinig plaats is maar we mogen kijken of we er voor een nachtje kunnen liggen. We vinden een mooi plekje aan een lage lange steiger en Sam en Frans gaan meteen boodschappen doen. Deze haven ligt letterlijk in hartje Amsterdam. Alles is dichtbij. Prima vertoeven. Zelfs de douches zijn open. 


Maandag 24 januari
Voor we gaan gaat de enveloppe met inhoud in de brievenbus. Hartelijk dank voor deze mooie overnachting.
Frans zegt dat we bij z’n oude collega’s diesel kunnen bunkeren. Voor het uitvaren even wachten, op de AIS is mooi te zien dat er een grote vrachtboot aankomt. Dan oversteken en ri. Oranjesluizen. Frans neemt z’n collega's lekker in het ootje. Die zijn nl. nooit zo happig op jachtjes, er gaat vaak wat mis bij het aanleggen. We steken over en Frans meert netjes aan de achterkant af. Als hij zijn boerka afdoet is er de grootste lol. We tanken 200 liter, worden met de prijs gematst en krijgen als dank ook nog een paar wintermutsen. Die zitten heerlijk, thanks a lot.
Dan door naar de Oranjesluizen, Frans wil meteen achter een vrachtvaarder aan zoals vroeger ☺  Nee Frans, jachten gaan door de jachtensluis! We krijgen meteen groen en zijn snel geschut. Voor de Schellingwouderbrug moeten we helaas 15 minuten wachten en dan zijn we op het IJsselmeer. Ja, ik weet dat het eigenlijk anders heet, maar ik hoop de inpoldering van het Markermeer nooit mee te maken. Er is weinig wind, grootzeil en gennaker eruit  en helaas beetje motor bij. Op richting paard van Marken; gaat wel heel langzaam en dan gaat niks meer. We strijken de zeilen en gaan op de motor verder. Net buiten de groene tonnen, diep zat. Toch even schrikken als halverwege het midzwaard iets onder water raakt, maar alles blijkt ok te zijn. Kluisje onder water?
Het paard staat in de steigers, om de hoek is Volendam reeds te zien. De haven is zo goed als leeg. We leggen in de hoek bij het VOC schip aan. Frans wordt opgehaald en wij gaan even de kant op. Geen Chinezen en Japanners, heerlijk rustig. 



Dinsdag 25 Januari
Uitstekend zuidwesten windje 2-3 Bft om naar Enkhuizen over te steken. Op grootzeil en gennaker  en motor uit. Fantastisch zeildagje. Alleen jammer van die Volendammer visser zonder AIS die op ramkoers ligt, niet reageert en waar we voor afvallen met motor bij en hij dezelfde kant op stuurt; grrrrr. Even spannend.
Maar heerlijk doorgezeild naar het naviduct.  Net voor de sluis zeil gestreken en meteen groen gekregen. Na de sluis door naar de Buitenhaven in Enkhuizen. Wat is het vol hier! Er ligt een groot gedeelte van de bruine vloot in de haven. We leggen als derde naast een paar grote klippers aan. Op zich prima plaatsje. De sluis naar binnen bij de Dromedaris wordt gerenoveerd, dus ook geen optie.  Heerlijk door Enkhuizen gewandeld, blijft supermooi stadje.
Helaas is betalen bij gebrek aan havenmeester niet persoonlijk mogelijk. Dan maar via de automaat, maar ook dat is niet meer mogelijk, alleen nog via internet vanwege registratieplicht overnachtingen……sorry hoor, waar gaat dit naar toe? De tekst 'Het overnachtende schip'????? Ooit wel eens een schip zien slapen?
Dat nachtregister was een papiertje bij de havenmeester altijd: naam schip, lengte en hoe lang je bleef en hoeveel personen aan boord. Niks id bewijs controles....

’s Avonds Dick en Hanneke op bezoek gehad. Hebben elkaar al een hele tijd niet gezien, was weer gezellig. 



Woensdag 27 Januari
Op tijd op pad richting Medemblik. De Kreupel is helaas verboden gebied om deze tijd van het jaar. Het is aan de wind. Eberhard is heerlijk aan het genieten. Een lange slag onder de Kreupel door, daarna een paar keer overstag. We varen met grootzeil en genua, 30 graden aan de wind. Wind ca.12 knopen en cog 5.5 knopen gemiddeld bij ca. 10 graden drift. Niet slecht dus ☺
We doeken net voor de haveningang op en varen naar binnen. Voor de sleepboten is en mooi plekje vrij. Het havenkantoor is gewoon open en:
DOUCHES en WC OOK. Daarbij stroom op de wal en een paar watertappunten. Geweldig, onze winter favoriet wordt MEDEMBLIK.
Daarbij is de horeca weer open. Dus na een korte wandeling zakken we heerlijk af in een cafe met bier en bitterballen. Als dan ook nog Eberhard ons uitnodigt om uit eten te gaan is de dag compleet. Het wordt de Artiest; heerlijk & geweldig, een echte aanrader




Vrijdag 28 Januari
Er blijkt duidelijk minder wind als de verwachte W 4-5 en het duurt niet lang of we takelen de gennaker weer omhoog en rollen die uit. We vinden het zonde om de motor aan te gooien dus zeilen we heel rustig net onder het giga windmolenpark richting Makkum. Zelfs het zonnetje komt door, zo is winterzeilen goed uit te houden. We besluiten door te varen naar Kornwerd om toch nog Harlingen te bereiken voordat het slechte weer er aan komt. Helaas, om 16.10 zegt de sluis dat vanwege de spitssluiting er pas om 18 uur weer geschut kan worden. Oeps……even helemaal niet aan gedacht. Je mag evt. mee liften met vrachtvaart, maar het is super rustig. Dus zeil weer op en naar Makkum. We varen voorbij de grote loods en leggen we helemaal achterin aan. De steiger ervoor blijkt onder de aalscholvershit te zitten.  We liggen prima en volgens het weerbericht wordt de volgende dag weer een verwaaidag: W/NW 9-10 









Zaterdag 29 januari
Verwaaidag. Storm Corrie trekt over Nederland.
Eerst even de benen strekken, heerlijk. Dan een kibbeling scoren en de wind in de gaten houden. Draaiend naar NW. Een paar extra lijnen aangebracht, maar om 17 uur is de wind zover naar het noorden gedraaid dat er zelfs in de haven schuimkoppen en stuifwater is. We liggen nog steeds bakboord afgemeerd, en besluiten de boot om te draaien. Motor aan en met een landvast over de verkeerde boeg en Sam op de steiger draaien we de kop in de wind. Prima actie, zo liggen we een stukje rustiger. Maar nog steeds is Corrie best wel heftig. ’s Nachts gaat de wind grotendeels liggen.

Zondag 30 januari
W/NW 4 , op naar Harlingen.  We besluiten wat vroeger te gaan als nodig om eerst iets tegen tijstroom aan te gaan en niet te laat in Harlingen aan te komen.
We gaan naar de Lorenzsluizen en worden direct geschut. De brug draait reeds voor een tegemoet varende vrachtvaarder en wij kunnen meteen door.
Buiten ziet het er goed uit,  grootzeil en genua  en genieten. Verrassend weinig tot geen  golven, heerlijk. Nog een laatste dagje genieten.


Helaas zakt de wind compleet in en moet bij de Boontjes de motor erbij.
We roepen in de haveningang op VHF 11 de haven op om te vragen waar we een nachtje mogen liggen voor we door kunnen naar de Atlantic werf. We kunnen door de Tjerk Hiddes sluis en mogen net voor de Industriebrug plaats nemen.
O.K. Duidelijk. We worden vlot geschut en varen de Trekvaart door om Harlingen. Dan stuurboord het Verbindingskanaal in. Blijken daar allemaal vracht en vissersschepen te liggen en wordt het steeds smaller, spannend. Maar net voor de brug aan stuurboord zijn 3 dukdalven en een remmingswerk nog vrij. We meren netjes af. Genoeg voor vandaag.
 




Maandag 31 januari
Weer storm, geen dag om even een box in te varen, we wachten een dagje extra
Eberhard gaat zijn auto halen die nog in Dordrecht staat. We gaan samen over het remmingswerk de kant op. En ik loop terug even langs de werf. Alles prima, morgen is goed en er is plaats zat. In principe buitenop naast de kotter.
Eberhard had een treinwereldreis en kwam om 19.30 weer terug. Alles o.k.

Dinsdag 1 februari
Helaas nog steeds veel wind, bft 5. We besluiten toch vandaag door de brug te gaan nu Eberhard er ook nog bij is. Om 11 uur krijgen we een opening. De brugwachter komt ook hier zelf naar de brug om deze te kunnen openen. Mooi is dat, echte bediening en geen camera’s. We varen erdoor en ik draai de boot in het kommetje om achteruit naar de box te varen. Maar met de wind door het kanaal betekent het dwars op de boot bij het invaren van de box. Ik wil het wel proberen, oefening baart kunst zeggen ze. Maar dit gaat echt niet lukken. Ook de palen staan beslist geen 5 meter uit elkaar. Een telefoontje verder en we mogen aan de binnenkant liggen. Ook dat wordt weer spannend, maar als de kop maar eerst tussen de palen zit en twee man op de kant een lijntje kunnen pakken komt alles goed. Pffttt, we liggen. En ik denk dat dit het spannendste moment van de hele reis was ☺  Mooi plekje na een heel mooi tochtje.

Ondertussen gesprek met de werf gehad en doorgenomen wat onze wensen zijn. Fimme is een offerte aan het voorbereiden. Wij genieten ervan dat we gebruik mogen maken van de douches en wc. 's Avonds Ton en Loes bezocht die in december verhuisd zijn van Millingen naar Harlingen. Een heel mooi huis en veel te vertellen, Dus om 1 uur 's nachts weer terug naar de boot gelopen. Tussendoor een paar keer Harlingen bekeken. Blijft ook een zeer leuk stadje. Ton en Loes komen ons eind van de week ook even bezoeken, maar wel overdag. s' Avonds Sams pleegdochter en dan is het tijd om naar huis te gaan. We pakken een paar spulletjes in de rugzak en gaan met de trein naar huis.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bodø (Cees’s verhaal)

 Bodø (Cees’s verhaal) Sam is na twee dagen met het ambulancevliegtuig overgevlogen naar het ziekenhuis in Bodø, daar zijn de specialisten e...