Op zoek naar een zeilboot ........ en ja, de perfecte boot bestaat niet :-)
In 2011 hebben Sam en ik (Cees), een houten tweemaster type Colin Archer in Lovisa/Finland opgeknapt en naar Nederland gevaren. Met de Sambucca de Nederlandse en het Duitse Wad verkend, in 2014 binnendoor naar Bourtange gevaren. Een heerlijk schip en een heel mooi/bijzonder project dat we met pijn in het hart in 2019 verkocht hebben.
Wij
houden van rondscharrelen, vooral op het Wad. Dus graag weinig diepgang
en rechtop kunnen droogvallen. Het werd een DanishRose33. Mooi scheepje
met kimkielen, 1.15 diepgang.
Daarmee hebben we Zeeland verkend en zijn tot Texel gekomen. De boot beviel goed, maar helaas veel te slecht geïsoleerd en iets te klein. Niet geschikt om buiten het seizoen te varen....... Dus weer verkocht......
Nu met een iets ruimer budget zijn we naar Ovni's, Garcia's, Atlantics, Koopmans, Allures gaan kijken. Toen kwamen we deze Ellya 43 tegen. Een soort Ovni, maar met decksaloon. Maar deze ligt in Frankrijk, net als een paar andere interessante boten.
Dus....we hebben een hele mooie trip met auto en tent door Frankrijk gemaakt. Eerst naar Marseille dan dwars door via Camarque en Cevennes, zeer toeristisch naar Brest. Heerlijk van Frankrijk genoten en diverse bootjes bekeken........
Beiden vinden we dat de Ellya heel dicht in de buurt komt van onze wensen:
Weinig diepgang, midzwaard, decksaloon, singlehanded goed te varen, goed geïsoleerd, cat. A, en heel veel extra's waar wij nog mee moeten leren omgaan :-)
Ondertussen aanbetaald en (goed)gekeurd.
Onze huidige planning is dat we half september door de huidige eigenaren ingewijd worden en daarna van Brest naar Nederland zeilen. Hopen op een mooie nazomer!
Citaat huidige eigenaren:
Owner's words
We decided to have this sailboat built to sail far, and this is what we did. We have been sailing to Ireland, Sapin, the Netherlands and then we departed the Mediterranean and the Adriatic, back by the French channels. We found out that the ship was a very efficient sailor and was also good at motoring on the channels (only 2,30m air draft without mast). The life aboard is very sweet and we always felt secure, whatever the weather, due to the 100% aluminium ,hull and deck and the watertight companionway hatch allowing to stay locked inside, dry, warm and secure when the weather becomes really bad. We would like this nice ship to go on sailing and travelling, what she is made for, and to find some new enthusiast owners.
Wordt vervolgd.........
Cees
Geen opmerkingen:
Een reactie posten