zondag 5 november 2023

IJsselmeer, Randmereren & Markermeer september/october 2023

Rondje IJsselmeer

De wc-pomp is vernieuwd, wel zo fijn als straks de kids een weekje meevaren.
Maar eerst uit Harlingen wegvaren. Met vereende krachten worden we uit ons krappe plekje geduwd , dan richting Industriebrug en net als ik ze wil bellen zie ik ze wegfietsen. Een signaal met de scheepstoeter en ja hoor; top, ze fietsen terug en gooien de brug voor ons open. Fijn, super van jullie.
Dan naar de Tjerk Hiddes sluis. Er wordt net een vrachtboot naar binnen geschut en dan kunnen wij erin. Prima, maar veel wel sneller als gepland. Op naar Kornwerderzand/Makkum. Beetje stroom mee en daarna ff tegen. Helaas niet bezeilbaar. We komen om 16 uur bij de sluis aan en dat is ook precies wanneer het tij keert. Mooi weer, zonde om niet door te varen zeggen we tegen elkaar. Zogezegd, zogedaan. Sails up en Texel here we come.  Net voor donker varen we de haven van Oudeschild binnen, het is er superleeg en we gaan easy aan de lange steiger liggen.

De volgende dag de vouwfietsen eruit en lekker Texel verkennen. Alweer een tijdje geleden. Mooi is het nieuwe fietspad naar de veersteiger met nieuw natuurgebied. Dan weer terug richting boot, maar eerst nog even van een Texelse Skuumkop op Texel genoten, tuurlijk met bitterballen, mmmm

Dan heerlijk zeilend naar Den Oever, zeehonden op de zandbanken, blijft mooi gezicht. Vanwege storm een dagje extra verwaaid gelegen in de buitenhaven. Mooi uitzicht op het Wad. En bezoek van een goede vriendin, die wel even moeite had om ons in het donker in de buitenhaven te vinden :-)

’s Morgens meteen om 9 uur de Stevinsluis door want er is weinig wind. Eerste stuk motorzeilen, daarna precies genoeg wind om in Medemblik uit te komen. Blijft een leuk stadje, én heerlijke zelfgemaakte bitterballen. Hoezo verslaafd……?

Ook hier weer dagje extra verwaaid en de volgende dag nog steeds 5-7 in de vlagen. Maar plat voor het lapje tot de Ven. We gaan eruit, melkmeisje met fok en genua. De genua sb zodat na de ven deze ingerold kan worden want het waait regelmatig 7 bft. Het gaat als een tierelier, 7+ knoopjes, pfftttt. Wel extra alert op gijpen, maar gaat supergoed. Uit Enkhuizen komt een hele armada klippers en tjalken: klipperrace. Giga mooi gezicht. Wij zijn in 2 uurtjes reeds in Enkhuizen, ongelooflijk snel.

Oeps, overal borden verboden aan te leggen! ???? Oh, vanaf maandag 10 uur pas. Dat komt mooi uit, het is zaterdag en we willen twee nachtjes blijven zodat Sam de kids kan ophalen. De havenmeester komt langzij en vindt het prima. Superplekje, direct aan de steiger, vlak bij het centrum.

En bij de watersportzaak, nee, we hebben niks nodig, echt niet? Nee, toch maar even naar binnen. En ja hoor, kom er met een warm fleecejasje weer uit. Mijne ligt namelijk nog thuis en het wordt wat frisser…….goed excuus 🧐
Zondagochtend bezoek van vrienden, gezellig en altijd weer veel te bepraten. Sam stapt ondertussen op de trein naar Dordt. Daar worden haar kleinkinders overhandigd om samen terug te treinen. Hele onderneming. Om 18.30 is ze weer terug. De oven-kip is klaar, appelmoes erbij en een grote emmer patat ; klaar is Cees. Welcome aan boord. Lekker eten en een avondwandeling. Drommedaris, de vuurtoren en de Halve Maen zijn mooi verlicht.

De kids zijn vroeg wakker, komt mooi uit want er is eerst nog een gunstig windje richting Ketelbrug. Daarom gaan we reeds om 8 uur de haven uit. Ook om de eerste werklui de ruimte te geven want alle steigers worden vernieuwd. We zetten meteen zeil en kunnen tot eind Enkhuizerzand met 5 knoopjes doorzeilen. Het worden een paar dagen van zeilen, spelletjes en knutselen.

Dan zakt de wind in, Urk laten we links liggen. Zien overal windmolens en we gaan op de motor het Ketelmeer op. Vanwege de weersverwachting willen we de Randmeren op. Met oostenwind erin, tot Spakenburg. Veel verder als het eiland de dode Hond komen we toch niet met onze hoge mast. Wij 19 m en de brug 12m……..maar eerst zoeken we het eilandje met steiger op in de IJsselmond. Prima, wij steken gelukkig slechts 1.10m. Bij het draaien aan de steiger is het ondiepste stukje 1.30m. De jongens vinden het prachtig met oma het eiland te verkennen en leven zich uit op het strandje.

Dinsdag gaan we eerste stuk op de motor het Vossemeer op, dan genua op, de Roggebotbrug(nieuwe )door en de geheel nieuwe Reevesluis in. Combinatie van harde wind en veel stroming in de sluis maken het aanleggen best wel heel lastig. Dan zeilen we door naar Elburg. Mooi stukje natuur, wel ondiep naast de vaargeul!

Koud hé  😉

Mooi plekje net voor de rondvaartboot, en we mogen er blijven liggen want er komt geen andere grote boot. Betalen aan de parkeerautomaat. De oude visafslag is open en we krijgen een mooie uitleg hoe het vroeger eraan toe ging, daarna lekker kibbeling gehaald en een heerlijk boerenijsje. Ja, niet alleen de kids verwennen, jezelf natuurlijk ook 😉. Dan verkennen we het stadje en sluiten af met de speelplaats.

De "ochtendmonsters" :

Woensdag zeilen we op de genua naar Harderwijk, over het aquaduct en tegenover Harderwijk is er een mooi groot eiland: Knareiland. Veel te zien en te ontdekken; oa. Veel paddestoelen. Even later eerst er een groot motorjacht achter ons af met ook twee kids aan boord. Prima speelkameraadjes, ook weer eens een mooie afwisseling. Ook voor ons de gesprekken met de ouders; nl. begin van een wereldreis!

Hieperdepiep HOERA: bij gebrek aan een bakkerij op het eiland, een glace met slagroom

Dan zeilen we naar de sluis/brug van Nijkerk, moeten even extra wachten omdat de monteur bezig is. Maar gelukkig gaan de deuren open. Dan langs de  roze flamingo

Dan zeilen we door tot Spakenburg. We gaan op het kopje onder de oude visafslag liggen. Dichterbij kan zowat niet. Vrijdag om 11.30 worden ze dan opgehaald. Ze zijn best wel blij om pa en ma weer te zien. Sam geeft eerst haar zoon nog zijn verjaardagscadeau,  ik krijg een setje bieren voor mijn  verjaardag.

We brunchen nog even gezellig aan boord en dan keert even de rust weer terug. Tot Henk en Ann op bezoek komen en we heerlijk samen uit eten gaan. Mmmmmmm.

Zaterdag op zeil uit de haven weg, en we kunnen doorzeilen tot Elburg. Daar is een mooi havengebouw met wasmachine en droger. Als we er zijn, blijkt precies die deur dicht. Ik bel de havenmeester op en hij zegt dat helaas vanwege vandalisme de deur nu op slot moet en hij  dit weekend niet in de buurt is. Ships…….dan maar aan boord wassen te drogen ophangen.

Vanuit Elburg kunnen we tot Roggebot zeilen, de wind is echt gunstig gedraaid. Super geluk gehad met de Randmeren. En we motorzeilen dan naar de Ketelbrug. Met de plotter berekenen we de snelheid zodat we mooi op tijd voor de opening van 15.20 zijn. Prima timing, de Ketelbrug gaat netjes voor ons open. Er hangen een paar donkere wolken, maar er komt gelukkig niets uit.

We gaan door naar Urk. Ik bel Libanonmaat Klaas en die komt zowaar ’s avonds even langs. Alweer een hele tijd geleden dat we elkaar gezien hebben. En toen kwam het gesprek opeens op medicijnen en lange tochten. De volgende dag ligt het Geneeskundig handboek voor de Scheepvaart bij ons in de kuip! Heel mooi cadeau Klaas, tx.

Weinig wind, zonnetje erbij dus meteen maar de gennaker aangeslagen om naar Lelystad te zeilen. Tot opeens bewolking kwam en de wind aantrok. De gennaker snel ingerold, maar begon te klapperen, dus gauw luik open en naar beneden ermee.

windmolen onderdelen komen regelmatig langs:

Het werd meteen ook een stuk kouder. Mooi dat Henk net appte dat ze nog aan boord zijn in Lelystad. Hij vrij en Ann homeoffice(bootoffice dus) Prima tussenstop om bij te praten en lekker op te warmen. Tevens worden we volgestouwd met wafeltjes. Heerlijk.
We besluiten toch door te varen naar Pampus vluchthaven. Komt mooi uit, de sluis is reeds open en na ons komt er nog een vrachtboot bij. Je vraagt je altijd weer af waarom er hier sluizen zijn, verval zeker 5cm……..

Wij varen rechtdoor, grootzeil en genua gaan omhoog en we varen met 3.5 knoopjes langs de dijk. Het is 18 uur als we bij het Blocq van Kuffelen aankomen. Eigenlijk genoeg voor vandaag en hier waren wij nog nooit. Altijd weer leuk. Er is een steiger met meeuwen, je mag er 3 x 24 uur verblijven. Net een marrekrite. Vanwege de wind besluiten we bakboord voor aan de steiger aan te leggen. Prima plekje zo.

Om een uur of 8 in het donker zien we opeens navigatielichten bij de ingang opduiken. Blijkt een klipper te zijn die op zeil binnenkomt. Mooi, denk ik nog, dat ze dat zo doen en er is hier ruimte genoeg. Even later zien we de klipper draaien en……. er weer uitzeilen. Wat is dat nou? Even googelen maakt het duidelijk: strontrace en beurtveer zijn in Workum gestart. Hier blijkt dus een stempelpost voor het beurtveer te zijn. Alles op zeil, net als vroeger. En er volgen nog meer klippers en tjalken. Mooi om te zien. Maar wel ook wat spannend, want wij liggen aan het eind van de steiger en ze moeten uit de haven laveren. Voor de zekerheid heb ik toch maar ons deklicht aangedaan 🧐

De volgende ochtend als ik wakker wordt, zie ik alweer een klipper op zeil binnen komen. Blijft een heel mooi gezicht.
Wij steken motorzeilend over naar Volendam. Iets hobbeliger als verwacht. En meer van opzij als ik gedacht heb. Volgende keer het grootzeil erbij met een rif erin. De gemeentehaven van Volendam is zowat verlaten, plaats genoeg. Net als we liggen komt ook hier een klipper binnengezeild. In de haven anker uit, een touw wordt met bijboot naar de kant geroeid en dan trekken maar. Hele klus nog zo’n 100+ ton schip op mankracht voort te bewegen. Ook de haven uit, tegen wind het hoekje om. Respect voor de schipper van vroeger, en nu ook natuurlijk.

We gunnen ons een heerlijke fish&chips. Volendam is mooi verlicht, maar wij gaan te kooi.

Beetje onrustig hobbelig nachtje helaas. Dan op genua hortje verder, 3 mijl naar Edam. Een uurtje later liggen we reeds aan de kade. Ik bel twee kennissen in Oosthuizen, ze hebben tijd en kunnen ma meenemen als verrassing. Verrassing is heel goed gelukt. We praten en eten eerst even bij in het strandbad restaurant. Lekker en gezellig. Dan wordt de boot bewonderd. Beide bekend met varen en er worden heel veel foto’s genomen. Ma krijgen we zelfs aan boord en blijft in de kuip zitten. Mooi, heeft ze weer van een hele mooie dag kunnen genieten.

Gunstig windje, op naar Enhuizen. Helaas draait die in het Hop iets meer naar het oosten, een slag gemaakt en dan trekt de wind weer aan en meteen weer een slag en we zeilen zo het naviduct binnen. De sluis gaat snel open en met nog een zeilboot worden we vlot geschut(5 cm).

In de gemeentehaven worden de steigers vervangen, heel groot onderhoud en zeer beperkte ligplaatsen. We besluiten toch even te kijken en kunnen naast een grote motorboot liggen. Mooi voor vandaag en morgen vroeg op. Bakje kibbeling gehaald, prima zo.
9 uur uit Enkhuizen weg. Oost/zuidoosten windje. Bft 4-5. Groot en genua en we lopen heerlijke 5 knoopjes en af ertoe zelfs 6+ met de max 6.6! Zo snel waren we nog nooit aan de overkant. En om 14 laten we voor de sluis van Kornwerd het grootzeil zakken.

We mogen ook meteen naar binnen want ze hebben ons aan zien komen en even gewacht. Hoe leuk is dat. Voor de brug moeten we even wachten op een klipper die na ons geschut is en zitten we weer op het Wad. 16 uur is LW, maar we gaan gewoon, beetje stroom tegen en wind moet kunnen. We  motorzeilen over de Boontjes om niet te laat in Harlingen aan te komen.

Dit lukt wederom prima en dan de grote verrassing: De Tjerk Hiddes sluis is aan het spuien. Alles sluisdeuren staan open. We roepen op en er wordt gezegd dat als we willen we tegenstroom erdoorheen mogen varen. Wat mij betreft prima. De brug gaat open en vol gas gaan we er doorheen. 2.5 knopjes stroom tegen. Blij dat we wat vermogen hebben.

En zo komen we reeds om 16 uur bij Atlantic aan en mogen in box 7 gaan liggen. Beetje krap, maar achteruit erin gevaren en pas volgend jaar er weer uit. Mooie afsluitingstocht van een enerverend vaarseizoen.

IJsselmeer, Randmereren & Markermeer september/october 2023

Rondje IJsselmeer De wc-pomp is vernieuwd, wel zo fijn als straks de kids een weekje meevaren. Maar eerst uit Harlingen wegvaren. Met vereen...